Rabu, 13 Januari 2016

Maqasid Syariah(Matlamat Umum)

Kontek pengurusan Islam

Objektik umum sesebuah  organisasi seharusnya tidak lari daripada matlamat umum syariah Islamiah.

Menurut Imam Syartibi dan Al Ghazali(2010), matlamat umum syariah merangkumi lima komponen maqasid yang sangat mustahak, iaitu:-


  • keselamatan akal
  • agama
  • harta 
  • jiwa/nyawa
  • keturunan 
bagi setiap perundangan hukum itu mestilah bertujuan  melindungi atau memelihara kepentingan akal, agama, harta dan nasab atau keturunan umat manusia.



Komponen penting maqasid ini membuktikan bahawa Islam  adalah sistem hidup yang lengkap, komprehensf, relevan pada bila-bila masa dan sudah tentu boleh dilaksanakan dalam apa-apa jua urusan kehidupan. 

Garis panduan yang ideal ini adalah untuk memastikan segala keperluan, kehendak dan aspirasi kehidup dapat dipenuhi serta terpelihara dan selari dengan prinsip maqasid syariah iaitu menjamin serta melindungi maruah, kepentingan dan serta kehormatan individu  disamping  memelihara keharmonian hubungan sesama manusia. 

Bagi mencapai objektif pengurusan Islam, strategi, pendekatan, etika dan budaya yang ingin dikembangkan dalam sesebuah organisasi perlulah seiring dengan matlamat syariah Islam di samping mencapai matlamat khusus organisasi itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan